Discovering Nefertiti’s Tomb (part 1)

Since the beginning of 2015, I am working on a 3D animation series titled: 江 戸 時代 の エ ジ プ ト 学 (Egyptology in the Edo period).

 

 It is a visual collage from two cultures: Japan and Ancient Egypt. A third Western element, sound, adds a triangulation in order to bring confusion to the viewer. This work includes, firstly, elements borrowed from the Japanese Kabuki theater, samurai & manga; specifically the work of Yoshihiro Tatsumi and Osamu Tezuka. The second borrowing through my work is Egyptian, inspired by the transition between a polytheistic culture with Amun as the main God, towards the monotheism of Aton and its fall with the death of Akhenaten. The recent hypothetical discovery of the tomb of Nefertiti is also of major interest. Nicholas Reeves, an Egyptologist at the University of Arizona, issued a document stating that the northern wall is false. Reeves believes the north and west walls are hiding secret rooms. What we thought to be the burial chamber of Tutankhamun is actually the entrance to the tomb of Nefertiti. This hypothesis of secret rooms has also been confirmed on radar tests on the walls of the burial chamber of Tutankhamun. This 3D animation series covers several topics from psychoanalysis , including being a twin, and postcolonial theory such as the « other », Orientalism and power.

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Je travaille depuis le début de 2015 sur une série d’animation 3D intitulée : 江戸時代のエジプト学 (L’Égyptologie durant l’époque d’Edo) il s’agit d’un collage de visuels provenant de deux cultures: le Japon et l’Égypte antique. Un troisième élément occidental, le son, ajoute une triangulation dans le but d’amener une confusion chez le spectateur. Cette œuvre comporte d’une part, des éléments japonais empruntés au théâtre Kabuki, au samouraï et au manga; plus précisément l’œuvre de Yoshihiro Tatsumi et Osamu Tezuka. Le deuxième emprunt présent à travers mon travail est égyptien, inspiré par la transition entre une culture polythéiste avec Amon comme Dieu principal, vers le monothéisme d’Aton et la chute de celui-ci avec la mort d’Akhénaton. La récente découverte hypothétique de la tombe de Nefertiti est aussi d’un intérêt majeur. Nicholas Reeves, égyptologue à l’Université de l’Arizona, a publié un document affirmant que le mur nord est faux. Reeves croit que les parois nord et ouest cacheraient des chambres secrètes. Ce que nous pensions être la chambre funéraire de Toutankhamon serait en fait l’entrée de la tombe de Nefertiti. Cette hypothèse de chambres secrètes a d’ailleurs été confirmée lors de tests radar sur les parois de la chambre funéraire de Toutankhamon. Cette série d’animation 3D traite de plusieurs sujets provenant de la psychoanalyse, dont ma gémellité, et des théories postcoloniales comme “l’autre”, l’orientalisme et le pouvoir.

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